Prezydent podpisał ustawę z 21 listopada 2024 r. zmieniającą przepisy o doręczeniach elektronicznych. W miniony czwartek została opublikowana w Dzienniku Ustaw.
Ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r.
Nowelizacja wprowadza okres przejściowy do 31 grudnia 2025 r., w którym podmioty zobowiązane do stosowania e-Doręczeń będą stopniowo adaptować się do nowego systemu korespondencji, m.in. poprzez wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów (EZD).
W tym czasie doręczanie korespondencji za pośrednictwem operatora pocztowego, ePUAP oraz innych systemów będzie równoważne z e-Doręczeniami. Niemniej jednak, podmioty wskazane w ustawie są zobowiązane do uzyskania adresu do doręczeń elektronicznych do 1 stycznia 2025 r. W okresie przejściowym podmioty publiczne będą wysyłać korespondencję na adres do doręczeń elektronicznych, jeśli odbiorca taki posiada; w przeciwnym razie będą korzystać z tradycyjnych metod doręczeń.
UWAGA: Uczelnie niepubliczne oraz federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki zostały włączone do katalogu podmiotów publicznych zobowiązanych do stosowania e-Doręczeń przy realizacji zadań publicznych.
Każda jednostka organizacyjna posiadająca numer REGON otrzyma odrębny adres do doręczeń elektronicznych.
Wprowadzono również bezterminowy wpis adresu do doręczeń elektronicznych do bazy adresów elektronicznych, z możliwością rezygnacji przez osoby fizyczne w dowolnym momencie.
Co to oznacza dla uczelni? Już niebawem o tym napiszemy na naszym blogu.