logo

W ostatnim czasie sprawa wiz, zwłaszcza studenckich stała się gorącym tematem w mediach, m.in. za sprawą różnych doniesień medialnych w związku tzw. aferą wizową. W obliczu ujawnionych nieprawidłowości w systemie wizowym Ministerstwo Spraw Zagranicznych podjęło działania mające na celu wyeliminowanie problemów związanych z rekrutacją i legalizacją pobytu studentów zagranicznych.


W połowie maja br. MSZ opublikowało na swojej stronie internetowej tzw. Białą Księgę, zawierającą propozycje służące wyeliminowaniu nieprawidłowości w systemie wizowym RP. O propozycjach MSZ pisaliśmy w maju na naszym blogu- ZOBACZ WPIS.

Pod koniec lipca br. resort spraw zagranicznych wystosował do polskich konsulatów wytyczne w sprawie rozpoznawania m.in. wniosków wizowych osób przyjętych na studia w Polsce. O szczegółach pisaliśmy także o tym w naszym blogu 9 sierpnia br.

Wreszcie z początkiem września br. opublikowano założenia do projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wyeliminowania nieprawidłowości w systemie wizowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Wreszcie, 25 września na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wyeliminowania nieprawidłowości w systemie wizowym Rzeczypospolitej Polskiej zawierający już konkretne propozycje zapisów prawnych.


Co planuje MSZ w zakresie studentów zagranicznych?

  1. obowiązkową preselekcję zagranicznych studentów przez wszystkie uczelnie wyższe według jednolitych kryteriów i na wszystkich kierunkach studiów oraz obowiązkową weryfikację zagranicznych dokumentów o wykształceniu uprawniających do podjęcia studiów na danym poziomie wyłącznie przez jedną instytucję – Narodową Agencję Wymiany Akademickiej. Uczelnie będą więc zobowiązane do dokładnej weryfikacji kandydatów pod kątem ich kwalifikacji merytorycznych do podjęcia studiów oraz znajomości języka wykładowego, zaś NAWA, z wyłączeniem dokumentów pochodzących z krajów UE, OECD, Ukrainy i Chin oraz matury międzynarodowej (IB) oraz europejskiej (EB), będzie jedynym podmiotem uprawnionym do oceny zagranicznych dokumentów o wykształceniu.
  2. rozszerzenie zakresu danych umieszczanych w ministerialnym systemie POL-on o bazę danych obejmującą wykaz osób przyjętych na studia. Obecnie takie dane są przekazywane jedynie w zakresie osób posiadających status studenta. Uczelnie zobowiązane są aktualizować takie dane w terminie 30 dni od dnia zakończenia semestru studiów, a w przypadku studiów prowadzonych w rozliczeniu rocznym – od dnia zakończenia roku studiów, a pozostałe dane dotyczące studenta – w terminie 30 dni od dnia uzyskania informacji o zmianie albo ukończenia studiów albo uprawomocnienia się decyzji o skreśleniu z listy studentów.
  3. przyznanie MSZ oraz konsulom dostępu do ww. danych zawartych w Systemie POL-on – w zakresie dotyczącym baz danych obejmujących wykaz osób przyjętych na studia oraz wykaz studentów. Rektorzy uczelni będą także zobowiązani niezwłocznie zawiadamiać pisemnie konsula, który wydał cudzoziemcowi wizę krajową w celu odbycia studiów, o niepodjęciu studiów przez tego cudzoziemca.
  4. uszczelnienie system zatwierdzania, udzielania zezwoleń oraz wydawania zakazów przez MSWiA na rekrutację cudzoziemców przez uczelnie – w przypadku uczelni niestosowanie ww. kryteriów rekrutacyjnych ma być podstawą do skreślenia jej z listy podmiotów zatwierdzonych na potrzeby przyjmowania cudzoziemców w celu podjęcia studiów lub wydania decyzji o zakazie przyjmowania cudzoziemców. Planuje się, aby zatwierdzaniu przez MSWiA podlegały wszystkie uczelnie niepublicznie, a nie jedynie nieakademickie (tj. te nie posiadające uprawnień do nadawania stopni).
  5. Jeżeli uczelnia działa głównie w celu ułatwiania studentom niezgodnego z prawem wjazdu lub pobytu na terytorium naszego kraju, w szczególności w przypadku, gdy oferuje i świadczy usługi edukacyjne związane wyłącznie z kształceniem cudzoziemców, będzie to stanowić nie tylko przesłankę zakazu rekrutacji cudzoziemców na studia, czy odmowy zatwierdzenia, przedłużenia okresu zatwierdzenia lub cofnięcia zatwierdzenia uczelni na potrzeby przyjmowania cudzoziemców w celu podjęcia lub kontynuacji studiów, ale także przesłankę odmowy wydania cudzoziemcowi albo cofnięcia z urzędu wizy krajowej w celu odbycia studiów albo zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. W powyższych postępowaniach MSWiA będzie musiało obligatoryjnie zwrócić się do MON, Szefa SKW, Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców (UdSC) oraz właściwego wojewody w sprawie przekazania informacji, czy w postępowaniu dotyczącym zatwierdzenia uczelni na potrzeby przyjmowania cudzoziemców w celu podjęcia lub kontynuacji studiów nie zachodzą okoliczności istotne dla oceny spełnienia warunków dotyczących względów obronności lub bezpieczeństwa państwa. Powyższe służby, ale także resort nauki, będą mogły również złożyć wniosek o wydanie przez MSWiA decyzji o zakazie przyjmowania cudzoziemców przez uczelnię na okres do 5 lat.
  6. ograniczenie dostępu zagranicznych studentów do polskiego rynku pracy, a także podniesienia wysokości minimalnych środków finansowych wymaganych od zagranicznych studentów w procesie ubiegania się o wizę i kartę pobytu oraz wprowadzenie obowiązku posiadania konta z zablokowaną minimalną kwotą wymaganych środków.
  7. wprowadzenie wymogu, aby student zagraniczny przebywający już w Polsce na podstawie wizy studenckiej ubiegał się o zezwolenie pobytowe w oparciu o procedurę legalizacji pobytu przed polskim urzędem wojewódzkim, a nie przed polskim konsulem zagranicą – takie rozwiązanie ma pozwolić na odciążenie polskich konsulatów i eliminację sztucznej kolejki w konsulatach – do tego jednak konieczne będzie udrożnienie pracy urzędów wojewódzkich, rozpatrujących wnioski o zezwolenie na pobyt.

 

Do 26 października trwają konsultacje społeczne - uwagi można zgłaszać na adres: BP.Sekretariat@msz.gov.pl.


Data publikacji: 30 września 2024 r.

Aleksandra Matukin-Szumlińska

Dostosuj preferencje dotyczące zgody
Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej. Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny. Korzystamy również z plików cookie innych firm, które pomagają nam analizować sposób korzystania ze strony przez użytkowników, a także przechowywać preferencje użytkownika oraz dostarczać mu istotnych dla niego treści i reklam. Tego typu pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce tylko za uprzednią zgodą użytkownika. Można włączyć lub wyłączyć niektóre lub wszystkie te pliki cookie, ale wyłączenie niektórych z nich może wpłynąć na jakość przeglądania.
Niezbędny
Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.
Funkcjonalny
Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.
Analityka
Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.
Występ
Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.
Reklama
Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.